ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ
ΓΓ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ ΑΛΕΚΑΣ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
20/4/2012
Όλα
τα μέτρα που παίρνονται στην υγεία -
πρόνοια - φάρμακο αποτελούν εξειδίκευση
των αποφάσεων και κατευθύνσεων της
ΕΕ για όλα τα κράτη - μέλη με στόχο
τη μείωση του εργατικού «κόστους»
για να διευκολυνθεί η ανταγωνιστικότητα
των μονοπωλίων.
Αποτελούσε
και αποτελεί κοινό στρατηγικό τους
στόχο η ενιαία ελάχιστη παροχή
δημόσιων υπηρεσιών υγείας – πρόνοιας
– φαρμάκων για όλους τους εργαζόμενους
– συνταξιούχους (Βασικό Πακέτο Παροχών
το λένε).
Πρακτικά
αυτό εκφράζεται με τα εξής:
•
Μείωση της κρατικής
χρηματοδότησης του δημόσιου συστήματος
υγείας - πρόνοιας (νοσοκομεία – Κ.Υ. –
ασφαλιστικά ταμεία - προνοιακά ιδρύματα
και κοινωνικά επιδόματα).
•
Λειτουργία των
δημόσιων μονάδων υγείας με επιχειρηματικά
κριτήρια προκειμένου να «αυτοχρηματοδοτηθούν»
από την πώληση υπηρεσιών υγείας.
•
Μετακύλιση των
δαπανών στα ασφαλιστικά ταμεία, τα
οποία σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότησή
τους από το κράτος και τους
επιχειρηματίες, την ανεργία, τη μείωση
των μισθών, τη «μαύρη» εργασία κλπ.,
αδυνατούν να αντεπεξέλθουν και
προχωρούν σε συνεχείς περικοπές των
παροχών προς τους ασφαλισμένους και
αύξηση των πληρωμών.
Αυτό
ιδιαίτερα σήμερα, έχει ως συνέπεια
να αποκλείεται ένας αυξανόμενος
αριθμός ανέργων, ανασφάλιστων κλπ.
από τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας –
πρόνοιας – φάρμακα – εμβόλια κλπ. ή
ένα μικρό μέρος απ’ αυτούς να βρίσκει
διέξοδο στις υποτυπώδεις και τελείως
ανεπαρκείς υπηρεσίες των ΜΚΟ,
«κοινωνικών φαρμακείων», «κοινωνικών
ιατρείων».
Τα
μέτρα που παίρνονται δεν είναι
προσωρινά. Επισπεύδεται η λήψη τους
λόγω της καπιταλιστικής οικονομικής
κρίσης και θα παραμείνουν και στη
φάση της όποιας ανάκαμψης προκύψει.
Ήδη έχουν υλοποιηθεί σε άλλες χώρες της
ΕΕ. Η πάλη του κινήματος στην Ελλάδα τα
καθυστέρησε.
Τα
μέτρα που προτείνει η έκθεση «CARONE»
της «τρόικας» για την αναδιάρθρωση
του συστήματος υγείας συνοδεύονται
και με την υπόδειξη κρατών – μελών της
ΕΕ που έχουν εμπειρία από την εφαρμογή
τους. Είναι και αυτό απόδειξη των κοινών
αντιλαϊκών στρατηγικών που ακολουθεί
το κεφάλαιο παντού.
Ανάμεσα
στα άλλα η έκθεση αναφέρει:
•
Αναδιάρθρωση του
νοσοκομειακού δικτύου με κριτήριο
το κόστος - όφελος. Αυτό σημαίνει
συγχωνεύσεις, καταργήσεις μονάδων
υγείας, που ήδη έχουν ξεκινήσει να
υλοποιούνται με κριτήριο το οικονομικό
όφελος. Υπάρχει το παράδειγμα της Γαλλίας
που καταργήθηκε μαιευτική κλινική
γιατί δεν έπιανε το πλαφόν των 300 τοκετών
το χρόνο. Υπάρχει το παράδειγμα των
Κ.Υ. της Νέας Μάκρης και της Ραφήνας
που καταργείται η νυχτερινή τους
λειτουργία. Το βράδυ θα λειτουργεί ως
Κ.Υ. με το ίδιο προσωπικό, το πρώην
νοσοκομείο του «Νταού Πεντέλης» που
θα έχει στην ευθύνη του μια τεράστια
περιοχή. Είναι πιο παραγωγική αυτή η
λειτουργία από την άποψη του «κόστους»
αλλά ταυτόχρονα αντίθετη με τις
κοινωνικές ανάγκες. Ύστερα από
κινητοποίηση της λαϊκής επιτροπής
αποφασίσθηκε προσωρινή αναστολή ως τις
εκλογές, μετεκλογικά όμως χρειάζεται
επαγρύπνηση.
•
Προτείνει να
επανεξεταστεί το σύστημα αμοιβών των
γιατρών, ενσωματώνοντας σ΄ αυτές το
«φακελάκι» προκειμένου να μην υπάρχει
απώλεια φορολογικών εσόδων. Δηλαδή οι
γιατροί να πληρώνονται επίσημα από τους
ασθενείς στο όνομα ότι έτσι κι’ αλλιώς
δίνουν φακελάκι.
Η
κυβέρνηση, με το επιχείρημα του
«εξορθολογισμού» των δαπανών και της
μείωσης της «σπατάλης», προσπαθεί να
κρύψει τις άγριες περικοπές στην υγεία
- πρόνοια.
Ο
αρχικός προϋπολογισμός του 2012 για τα
ετήσια έσοδα του ΕΟΠΥΥ από ασφαλιστικές
εισφορές ήταν 9 – 9,5 δις ευρώ. Ο
προϋπολογισμός αυτός έχει αναθεωρηθεί
στα 4,5 δις ευρώ λόγω της δραματικής
μείωσης των εσόδων των ασφαλιστικών
ταμείων.
Η
κρατική επιχορήγηση αρχικά είχε
προσδιοριστεί στο 0,6 % του ΑΕΠ. Ήδη
μειώθηκε στο 0,4% του ΑΕΠ. Προηγούμενα,
μόνο για το ΙΚΑ η αντίστοιχη επιχορήγηση
ήταν 1,2% του ΑΕΠ.
Δηλαδή
η κρατική επιχορήγηση για διπλάσιους
περίπου ασφαλισμένους ( από 5,5 εκατομμύρια
του ΙΚΑ σε 10εκατομμύρια του ΙΚΑ – ΟΓΑ
– ΟΑΕΕ – ΟΠΑΔ – ταμείο εργαζομένων
στις ΔΕΚΟ – ενιαίο ταμείο Μηχανικών,
Δικηγόρων, Γιατρών και άλλων ταμείων
που θα ενταχθούν στον ΕΟΠΥΥ μέχρι τον
Ιούνη του 2012) γίνεται τουλάχιστον τρεις
(3) φορές μικρότερη σε σχέση με πριν.
Στην πραγματικότητα είναι πολύ μικρότερη
αφού υπολογίζεται στο ποσοστό του ΑΕΠ
που είναι σήμερα μικρότερο από τα
προηγούμενα χρόνια.
Ακόμα
και η προηγούμενη «μεγαλύτερη»
επιχορήγηση στην πράξη είχε αποδειχτεί
ανεπαρκής αφού οι εργαζόμενοι συνεχώς
αναγκάζονταν να πληρώνουν επιπλέον
ποσά για ιατρικές – εργαστηριακές
εξετάσεις, φάρμακα, θεραπείες και για
τεχνικά βοηθήματα τα ΑμΕΑ.
Με
αυτές τις περικοπές στη χρηματοδότηση
η κατάσταση έχει ήδη επιδεινωθεί τους
πρώτους κιόλας μήνες της λειτουργίας
του ΕΟΠΥΥ:
•
Σήμερα υπάρχουν
συνολικά 12.000 γιατροί (συμβεβλημένοι
και πρώην γιατροί του ΙΚΑ) από 22.000 που
ήταν πριν, για να καλύψουν διπλάσιους
ασφαλισμένους. Σε συνδυασμό με το
πλαφόν των 200 επισκέψεων σε κάθε γιατρό
για κάθε μήνα, έχει ως αποτέλεσμα να μη
βρίσκουν γιατρό οι ασθενείς ή να
περιμένουν σε μακροχρόνιες λίστες για
ραντεβού ή να εξαναγκάζονται να πληρώνουν
οι ίδιοι την επίσκεψη στους μη
συμβεβλημένους γιατρούς ή και στους
συμβεβλημένους όταν τελειώνει το πλαφόν
των 200 επισκέψεων.
•
Λόγω της κατάργησης
μίας σειράς εργαστηρίων του πρώην ΙΚΑ
και των τραγικών ελλείψεων στα νοσοκομεία,
υπάρχει αδυναμία πραγματοποίησης
εργαστηριακών εξετάσεων και αναγκάζονται
οι ασθενείς να πηγαίνουν στον ιδιωτικό
τομέα πληρώνοντας 15% της δαπάνης των
εξετάσεων. Ορισμένες εξετάσεις, όπως
υπέρηχοι και άλλες, δεν αποζημιώνονται
από τον ΕΟΠΥΥ.
Το
τελευταίο διάστημα, επειδή τα ασφαλιστικά
ταμεία πριν την ένταξή τους στον ΕΟΠΥΥ,
αλλά και ο ΕΟΠΥΥ τώρα δε πληρώνουν τα
χρωστούμενα σε γιατρούς, εργαστήρια,
φαρμακοποιούς, κατά διαστήματα ως μορφή
πίεσης αυτοί οι ελεύθεροι επαγγελματίες
επιλέγουν να μη δέχονται τις συνταγές
των ταμείων, αναγκάζοντας τους ασθενείς
να πληρώνουν οι ίδιοι όλο το ποσόν και
να διεκδικούν μετά από μεγάλο διάστημα
να πάρουν πίσω ένα μέρος από τα χρήματα
που έδωσαν. Αυτό ισχύει μόνο για τα
φάρμακα, ενώ για ιατρικές και εργαστηριακές
εξετάσεις με βάση τον κανονισμό παροχών
του ΕΟΠΥΥ δεν τους επιστρέφονται τα
χρήματα που έδωσαν σε συμβεβλημένους
γιατρούς.
•
Με τον κανονισμό
παροχών του ΕΟΠΥΥ έχουν γίνει πολλές
περικοπές σε παντός είδους παροχές
π.χ. σε επιθέματα, καθετήρες, φυσιοθεραπείες,
αναπηρικά αμαξίδια που χρησιμοποιούν
οι χρόνιοι πάσχοντες και τα ΑμΕΑ.
Στους πάσχοντες από Μεσογειακή αναιμία
για τις ανάγκες των μεταγγίσεων αίματος
καλύπτουν τα 300€ του φαρμάκου για
την αποσιδήρωση, όμως τη δαπάνη των
1.500€ για τα αναλώσιμα υλικά που
χρειάζονται κάθε μήνα, δεν τους έχει
αποζημιώσει ο ΕΟΠΥΥ, ενώ σε κάποιες
περιοχές δε παραλαμβάνουν καν τα
παραστατικά από τους ασθενείς για την
αποζημίωση.
•
Επεκτείνεται η λίστα
των φαρμάκων δεν αποζημιώνονται πλέον
από τα ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης σε
φάρμακα που πριν υπήρχε μηδενική
συμμετοχή των ασθενών, τώρα καθιερώθηκε
ποσοστό συμμετοχής 10% ή και 25%, όπως
σε καρκινοπαθείς, διαβητικούς κλπ.
Καθιέρωσαν ο ΕΟΠΥΥ να καλύπτει για
φάρμακα μόνο τα φθηνότερα αντίγραφα
φαρμάκων και οι ασθενείς που θα
χρειαστεί να πάρουν ένα άλλο πιο ακριβό
φάρμακο θα πληρώνουν όλη τη διαφορά
της τιμής και το ποσοστό της συμμετοχής
τους.
Ήδη
έχουν ανακοινωθεί νέες περικοπές
ύψους 320 εκατομμυρίων ευρώ της
φαρμακευτικής δαπάνης και με προοπτική
ακόμα μεγαλύτερης μείωσης, με βάση τις
αποφάσεις του Ιούνη του 2012.
Στοιχεία
από την επιδείνωση των όρων και συνθηκών
παροχής υπηρεσιών από τα δημόσια
νοσοκομεία που έχουν ως αποτέλεσμα να
μην καλύπτονται οι ανάγκες των ασθενών
με επάρκεια, να ταλαιπωρούνται με μεγάλες
αναμονές, να επιβαρύνονται οικονομικά:
•
Μεταξύ 2009 και 2011
αυξήθηκαν οι νοσηλευθέντες στα δημόσια
νοσοκομεία κατά 35%, τα κρεβάτια μειώθηκαν
κατά 20%, το προσωπικό κατά 15% και τα
ιατρικά τμήματα κατά 20%.
•
Καταργήθηκε η αυτοτελής
λειτουργία 50 νοσοκομείων και συγχωνεύονται
με άλλα, δημιουργώντας έτσι 82 «ομάδες»
νοσοκομείων, που η κάθε ομάδα νοσοκομείων
έχει δικό της οργανισμό, προϋπολογισμό
και προμήθειες. Για να καλυφθούν οι
τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, αυτό
θα μετακινείται από το ένα νοσοκομείο
στο άλλο. Ηδη έχουν καταργηθεί τμήματα
και εργαστήρια νοσοκομείων. Καταργήθηκε
η μοναδική πανελλαδικά δημόσια
καρδιοχειρουργική μονάδα στο νοσοκομείο
Παίδων «Αγ. Σοφία». Συρρικνώθηκαν διάφορα
τμήματα ή κλινικές νοσοκομείων
πανελλαδικά.
•
Καταργήθηκαν 5 ψυχιατρικά
νοσοκομεία και «εντάσσονται» ως
ψυχιατρικά τμήματα στα αντίστοιχα
Γενικά Νοσοκομεία της περιοχής.
Καταργείται το μοναδικό δημόσιο
Παιδιατρικό Νευροψυχιατρικό Νοσοκομείο
στη Ραφήνα.
Το
αποτέλεσμα των παραπάνω μέτρων σημαίνει
λιγότερες δημόσιες υποδομές, που ήδη
έχει φανεί ότι δεν επαρκούν για την
εξυπηρέτηση των ασθενών. Επίσης σημαίνει
υποβαθμισμένες υπηρεσίες λόγω μείωσης
του προσωπικού, των κλινών και του
ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.
Επίσης
οι ανάγκες των ψυχικά ασθενών δεν μπορούν
να καλυφθούν από τα ψυχιατρικά τμήματα
των Γενικών Νοσοκομείων. Ένα μεγάλο
μέρος θα οδηγηθεί είτε στον ιδιωτικό
τομέα, στις ΜΚΟ, στη «φιλανθρωπία», είτε
στο δρόμο, όπως ήδη συμβαίνει σήμερα
όπου μεγάλο μέρος των άστεγων είναι
ψυχικά πάσχοντες, ως αποτέλεσμα της
«ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και της
αποασυλοποίησης» που έκλεισε μια σειρά
ψυχιατρικά νοσοκομεία τα προηγούμενα
χρόνια.
Στοιχεία
από την ενίσχυση της επιχειρηματικής
δράσης των δημόσιων μονάδων υγείας -
πρόνοιας:
•
Ενισχύθηκε η
επιχειρηματικότητα των δημοσίων
νοσοκομείων με την επί πληρωμή «ολοήμερη»
λειτουργία τους.
•
Επιβλήθηκε παρακράτηση
από τις συντάξεις των χρονίως πασχόντων
σε ποσοστό 50% - 80% για τις λειτουργικές
δαπάνες των ιδρυμάτων στα οποία
νοσηλεύονται. Εάν τα ιδρύματα δεν
παρακρατήσουν αυτά τα ποσά θα τους
μειώνουν επιπλέον την ήδη μειωμένη
χρηματοδότηση.
•
Καθιερώθηκε η ατομική
ευθύνη στους καρκινοπαθείς για την
επιλογή ομάδας γιατρών είτε από το
δημόσιο, είτε από τον ιδιωτικό τομέα
που θα αναλάβει τη θεραπεία τους,
ανοίγοντας και επίσημα το δρόμο στην
κοινή λειτουργία δημόσιου και ιδιωτικού
νοσοκομείου στα πλαίσια του νοσοκομείου
«επιχείρηση». Καθιερώθηκε για τους
καρκινοπαθείς πλαφόν η «οικονομικότερη
θεραπεία» για την ασφαλιστική κάλυψη
των θεραπειών.
•
Για τους εργαζόμενους
επεκτείνεται το καθεστώς των επικουρικών
σε όλους τους κλάδους. Πρόκειται για
μέτρα που αποσκοπούν στη μείωση του
μόνιμου προσωπικού και στην αύξηση των
εργαζομένων με ελαστικές σχέσεις
εργασίας που πληρώνεται από τα έσοδα
των νοσοκομείων.
ΠΡΟΝΟΙΑ
Με
τη μεταφορά της Πρόνοιας από το Υπουργείο
Υγείας στο Υπουργείο Εργασίας και
Κοινωνικής Ασφάλισης συνδέουν τις
παροχές με το ασφαλιστικό σύστημα
προκειμένου να τις μειώσουν δραστικά
και να τις κατευθύνουν μόνο σε μια μερίδα
εξαθλιωμένων. Π.χ. όσοι παίρνουν επίδομα
από την πρόνοια και κάποια ψευτοσύνταξη
από το ασφαλιστικό ταμείο, παίρνουν
μέτρα ώστε να κόβεται το προνοιακό
επίδομα ή να συμψηφίζεται. Επίσης ένα
κέντρο ειδικής αγωγής για ΑμεΑ που
παίρνει επιδοτούμενο πρόγραμμα της ΕΕ,
να μην παίρνει κρατική επιχορήγηση ή
να μειώνεται δραστικά ίσα - ίσα για να
μην κλείσει τελείως.
Στους
τομείς της προστασίας του παιδιού, της
οικογένειας, των ΑΜΕΑ, των ηλικιωμένων,
ενισχύουν τη δράση των διαφόρων ΜΚΟ
αλλά και των επιχειρηματιών.
•
Κατάργησαν πάσης
φύσεως οικογενειακά επιδόματα στους
πολύτεκνους όταν το εισόδημά τους
ξεπερνά τα 45.000€, τη στιγμή που την
πολύτεκνη φτωχή, λαϊκή οικογένεια την
πλήττει σε μεγαλύτερο βαθμό η κρίση.
•
Μείωσαν δραστικά ή
κατάργησαν τα προνοιακά επιδόματα και
άλλες παροχές μέσω της αυστηροποίησης
του κανονισμού εκτίμησης του βαθμού
αναπηρίας.
•
Η παροχή των υπηρεσιών
του Προγράμματος «κατ’ οίκον φροντίδα
συνταξιούχων» συνδέεται με τα ασφαλιστικά
ταμεία. Η παροχή των υπηρεσιών δε θα
γίνεται σε όλους όσους έχουν ανάγκη,
αλλά με ένα συνδυασμό κριτηρίων όπως:
η ηλικία, το εισόδημα, η οικογενειακή
και η κατάσταση υγείας, η πρόσκαιρη ή
μόνιμη εξάρτηση. Αυτό σημαίνει ότι
ελάχιστοι θα «δικαιούνται» αυτές τις
υπηρεσίες, όταν θα είναι στο επίπεδο
της εξαθλίωσης. Το έργο ανατίθεται σε
επιχειρήσεις των Δήμων, των Περιφερειών,
των ιδιωτών, σε συνεταιριστικές οργανώσεις
όπως οι «κοινωνικές επιχειρήσεις». Για
τους σημερινούς εργαζόμενους στο
πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι» ο νόμος
δε προβλέπει τίποτα, που σημαίνει ότι
ενδεχομένως θα απολυθούν.
Η
κυβέρνηση με αυτόν τον τρόπο αφαιρεί
τον όποιο προνοιακό χαρακτήρα είχε αυτό
το πρόγραμμα, αφού τo
συνδέει με τις ασφαλιστικές εισφορές
και το «κόστος» των υπηρεσιών. Ουσιαστικά
καθιερώνει πλήρως την ανταποδοτικότητα
για ελάχιστες παρεχόμενες υπηρεσίες
σε ένα ελάχιστο αριθμό συνταξιούχων.
Στις
πρόσφατες εξαγγελίες του ο κύριος
Βενιζέλος παρουσίασε τη δημιουργία
5.000 «νέων» θέσεων εργασίας σ’ αυτό το
πρόγραμμα. Στην ουσία δεν πρόκειται για
νέες θέσεις αφού αντικαθιστά το υπάρχον
πρόγραμμα με το «νέο» και μαζί με αυτό
και τους εργαζόμενους. Επιπλέον η
εξάρτηση της υλοποίησης του προγράμματος
από το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών
των εργαζομένων, με την ανεργία, τη
«μαύρη» εργασία, τη μείωση των μισθών
κλπ., αποδεικνύει ότι ο αριθμός των
ωφελούμενων θα γίνεται «λάστιχο» και
στην καλύτερη περίπτωση δε θα ξεφεύγει
από ένα ελάχιστο αριθμό πλήρως
εξαθλιωμένων.
Για
το «νέο Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Κοινωνικής
Παρέμβασης σε Πανελλαδικό επίπεδο»:
Ο
κ. Βενιζέλος μίλησε για 50 εκατομμύρια
ευρώ χρηματοδότηση ενώ μόλις το
προηγούμενο διάστημα είχαν πει για 36
εκατομμύρια ευρώ από τα οποία το 80% (
28,5 εκατ.€ ) θα είναι η επιδότηση των
μισθών των 1500 εργαζομένων για 24 μήνες.
Δηλαδή περίπου 700 € ανεξάρτητα την
ειδικότητα που θα έχει ο κάθε εργαζόμενος.
Οι 300 δομές δεν θα είναι όλες καινούργιες
αλλά θα στηριχθεί με αυτό το πρόγραμμα
και ένας αριθμός από τις ήδη υπάρχουσες.
Οι δομές αυτές δε θα είναι πανελλαδικές,
αφού προβλέπεται να είναι σε 40 Δήμους
που έχουν πληθυσμό πάνω από 80.000 κατοίκους.
ΟΙ
ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ – ΠΡΟΝΟΙΑ
Κριτήριο
των θέσεων του ΚΚΕ για την υγεία –
πρόνοια, αποτελεί το γεγονός ότι οι
εργαζόμενοι είναι οι αποκλειστικοί
παραγωγοί όλου του τεράστιου πλούτου
που υπάρχει και που μπορεί να καλύψει
πλήρως και δωρεάν τις ανάγκες όλου του
πληθυσμού χωρίς όρους και προϋποθέσεις
σε υπηρεσίες υγείας για την πρόληψη,
θεραπεία και αποκατάσταση αξιοποιώντας
όλα τα σύγχρονα μέσα και τις κατακτήσεις
της επιστήμης. Αυτό απαιτεί την ανάπτυξη
ενός ενιαίου συστήματος υγείας –
πρόνοιας με κεντρικό σχεδιασμό,
αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν, με
κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης,
με πλήρη χρηματοδότηση από τον κρατικό
προϋπολογισμό. Με κοινωνικοποίηση όλων
των επιχειρηματικών μονάδων υγείας που
πληρούν τις προϋποθέσεις.
Ισχυρό
ΚΚΕ, ισχυρή κοινωνική συμμαχία των
εργατοϋπαλλήλων, των αυτοαπασχολούμενων,
των μικρεμπόρων, των φτωχών αγροτών,
των γυναικών και της νεολαίας των λαϊκών
οικογενειών και ισχυρό εργατικό – λαϊκό
κίνημα, μπορούν να εξασφαλίσουν
αποτελεσματικότητα στη λαϊκή πάλη. Να
διαμορφωθούν οι κοινωνικοί και πολιτικοί
όροι για την κατάκτηση του άλλου δρόμου
ανάπτυξης, με εργατική – λαϊκή εξουσία
και οικονομία, που θα έχει στο κέντρο
του την ικανοποίηση των διευρυμένων
λαϊκών αναγκών.
Σε
αυτή την κατεύθυνση το ΚΚΕ έχει ένα
συνολικό πλαίσιο στόχων πάλης και
διεκδικήσεων.
- Ενιαίο, Καθολικό, αποκλειστικά Δημόσιο και Δωρεάν Σύστημα Υγείας και Πρόνοιας, πλήρως στελεχωμένο και εξοπλισμένο με σύγχρονο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό και αποκλειστικά χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό. Καμία συγχώνευση ή κατάργηση νοσοκομείων, κλινικών και τμημάτων. Κάλυψη των χρεών των δημόσιων νοσοκομείων και των απωλειών τους από το «κούρεμα» από τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στην Υγεία-Πρόνοια. Κοινωνικοποίηση όλων των επιχειρηματικών μονάδων που πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις για σύγχρονη και ποιοτική λειτουργία τους.
- Πλήρη και δωρεάν ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, εξετάσεις, θεραπείες, υγειονομικό υλικό σε όλους χωρίς προϋποθέσεις (σχέση εργασίας, χρόνος εργασίας, αριθμός ενσήμων). Κατάργηση όλων των πληρωμών-άμεσων ή έμμεσων- και κάθε μορφής συμμετοχής από τους ασθενείς για εξετάσεις, φάρμακα, θεραπείες, περίθαλψη. Κατάργηση του ΦΠΑ στα φάρμακα, στο υγειονομικό και αναλώσιμο υλικό και σε όλα τα είδη που σχετίζονται με ιατρικές, εργαστηριακές, φαρμακευτικές και προνοιακές παροχές.
- Χορήγηση βιβλιαρίου ασθενείας χωρίς όρους και προϋποθέσεις σε όλους τους άνεργους, ανασφάλιστους, μετανάστες και τις οικογένειές τους.
- Να καταργηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές στον κλάδο υγείας των ασφαλιστικών ταμείων, των εργαζομένων, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών. Για όσο χρονικό διάστημα τα ασφαλιστικά ταμεία παρέχουν υπηρεσίες υγείας στους ασφαλισμένους να αναλάβει το κράτος την πλήρη και επαρκή χρηματοδότηση τους, ώστε να μην υπάρχει καμιά συμμετοχή των ασφαλιστικών ταμείων και των ασφαλισμένων για φάρμακα, εξετάσεις, θεραπείες, νοσηλεία, κλπ.
- Ανάπτυξη πανελλαδικά Δημόσιων και Δωρεάν Κέντρων Υγείας στις πόλεις και στους δήμους, που θα λειτουργούν όλο το 24ωρο. Θα παρέχουν δωρεάν Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας σε όλους με προσανατολισμό την πρόληψη, θα καλύπτουν πλήρως και δωρεάν τις ανάγκες του οικογενειακού προγραμματισμού, της σχολιατρικής φροντίδας, υπηρεσίες ιατρικής της εργασίας, υπηρεσίες ενημέρωσης του πληθυσμού για την αγωγή υγείας, υπηρεσίες στήριξης του ζευγαριού που έχει είτε ανάπηρο μέλος είτε ανάπηρο παιδί, κέντρα ψυχικής υγείας, παιδιατρικά ιατρεία, γυναικολογικά ιατρεία κλπ. Θα είναι στελεχωμένα με γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, με οικογενειακούς γιατρούς που θα έχουν μόνιμη, πλήρη και αποκλειστική απασχόληση, για την κάλυψη όλων των αναγκών. Τα Πολυϊατρεία του ΙΚΑ να μετατραπούν σε κρατικά Κέντρα Υγείας.
- Ενιαίος, κρατικός φορέας έρευνας, παραγωγής, εισαγωγής και διάθεσης φαρμάκων, υγειονομικού και αναλώσιμου υλικού, βιοιατρικής τεχνολογίας, τεχνολογικών βοηθημάτων και τεχνητών μελών για τους αναπήρους δωρεάν στα πλαίσια του δημόσιου συστήματος Υγείας. Τα φάρμακα να διατίθενται μέσω των φαρμακείων των νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας, των κρατικών φαρμακείων στις συνοικίες που θα είναι συνδεδεμένα με τα Κέντρα Υγείας.
- Η συνταγογράφηση των φαρμάκων να γίνεται με κριτήριο την αποτελεσματικότητα τους με βάση την επιστημονική γνώση του γιατρού.
- Ανάπτυξη πανελλαδικά αποκλειστικά δημοσίου και δωρεάν συστήματος για διακομιδή έκτακτων περιστατικών (ΕΚΑΒ).
- Ανάπτυξη δημοσίων και δωρεάν κέντρων προγεννητικού ελέγχου, πρώιμης διάγνωσης αναπηρίας και έγκαιρης παρέμβασης. Δημόσια και δωρεάν κέντρα ανοιχτής ή κλειστής μορφής, μόνιμης ή προσωρινής περίθαλψης των βαριά αναπήρων. Δημόσια και δωρεάν Κέντρα αποκατάστασης. Δωρεάν παροχή όλων των τεχνικών βοηθημάτων και του υγειονομικού υλικού που είναι απαραίτητα για την καθημερινή ζωή του αναπήρου και την προστασία της υγείας του.
- Ανάπτυξη προγραμμάτων Προληπτικής Ιατρικής και μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας μέσα από το Δημόσιο και Δωρεάν Σύστημα Υγείας.
- Μέτρα πρόληψης της αναπηρίας μέσα από την ολόπλευρη προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς, στους χώρους εκπαίδευσης, άθλησης και ψυχαγωγίας, γενικότερα στο δομημένο περιβάλλον, στους δρόμους, στις δημόσιες εγκαταστάσεις, στα μέσα μεταφοράς.
- Δημιουργία δημόσιων και δωρεάν υπηρεσιών κατ΄ οίκον νοσηλείας σε κάθε δημόσιο νοσοκομείο - Κέντρο Υγείας με κρατική χρηματοδότηση.
- Κρατική χρηματοδότηση για την παροχή των υπηρεσιών (καθαριότητα, μαγείρεμα κλπ), του «Βοήθεια στο σπίτι» σε όλους όσους έχουν ανάγκη, δωρεάν, χωρίς εξαιρέσεις και περιορισμούς μέσα από τις κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων. Μονιμοποίηση στο δήμο των εργαζομένων με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Πρόσληψη και άλλων απαραίτητων ειδικοτήτων (οδηγοί, διοικητικοί κλπ), αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της αναγκαίας υποδομής.
- Μαζικές προσλήψεις προσωπικού όλων των κλάδων και ειδικοτήτων για την πλήρη στελέχωση των δημόσιων μονάδων υγείας –πρόνοιας και του ΕΟΠΥΥ, με μόνιμη, πλήρη και αποκλειστική απασχόληση για την επαρκή κάλυψη όλων των αναγκών. Καμία απόλυση εργαζομένων. Να μονιμοποιηθούν όλοι οι επικουρικοί και συμβασιούχοι χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
- Εξασφάλιση μέτρων υγιεινής και ασφάλειας με συγκρότηση κρατικού σώματος γιατρών εργασίας και τεχνικών ασφαλείας και λειτουργίας τους στα δημόσια κέντρα υγείας.
- Σχεδιασμός της εκπαίδευσης του αριθμού των υγειονομικών όλων των κλάδων και ειδικοτήτων με κριτήριο τις ανάγκες πανελλαδικά και την ένταξη όλων των αυτοαπασχολούμενων υγειονομικών στο κρατικό σύστημα υγείας – πρόνοιας.
- Συγκρότηση και στελέχωση δημόσιων και δωρεάν μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας μέσα στους χώρους φιλοξενίας μεταναστών, οι οποίες θα αναλαμβάνουν προληπτικές εξετάσεις, εμβολιασμούς, την άμεση περίθαλψή τους, όπου απαιτείται, κατά την εισαγωγή τους στη χώρα και τη χορήγηση πιστοποιητικού υγείας. Στους χώρους αυτούς να παρέχεται και ψυχολογική υποστήριξη,
- Συγκρότηση κινητών μονάδων που θα επισκέπτονται συστηματικά τους μετανάστες στους τόπους συνάθροισής τους (πλατείες, εγκαταλελειμμένες οικίες, παραπήγματα) μιας και ο φόβος τους εμποδίζει να επισκεφτούν το νοσοκομείο. Παροχή ΠΦΥ, ενημέρωσης, έλεγχο των συνθηκών διαβίωσης.
- Αξιοπρεπείς, υγιεινοί κρατικοί χώροι φιλοξενίας και όχι στρατόπεδα συγκέντρωσης. Υγιεινή, ποιοτική και δωρεάν σίτιση.
ΑΘΗΝΑ 20/4/2012
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ