Θέμα: Οι κυβερνητικές ευθύνες και η νέα ανάρτηση των Δασικών χαρτών.
Εκτός από τις αλλαγές αυτές, που είναι “παράνομες”, έχουν αναδειχθεί
και πρόσθετα προβλήματα όπως:
- Να χαρακτηρίζονται ως δασικές, ιδιωτικές εκτάσεις που ήταν αγροτικές,
καλλιεργούνταν από τους τότε ιδιοκτήτες, με ή χωρίς συμβόλαια και
εγκαταλείφθηκαν για διάφορους λόγους όπως η γερμανική κατοχή, ο εμφύλιος
πόλεμος, η μετανάστευση, η αναζήτηση δουλειάς στα αστικά κέντρα. Μάλιστα, αν
κάποιες από τις εκτάσεις αυτής της κατηγορίας, βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες
ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου, μπορεί το κράτος στο πλαίσιο του
Εθνικού κτηματολογίου, να αμφισβητήσει και την κυριότητα των εκτάσεων αυτών από
τους νόμιμους κληρονόμους. (η έκτακτη χρησικτησίας στα δάση και τις δασικές
εκτάσεις, έπαψε να ισχύει, το 1915).
- Εκτάσεις που έχουν εσφαλμένα χαρακτηρισθεί ως δασικές, λόγω του ότι
οι ιδιωτικές μελετητικές εταιρείες που ανέλαβαν τη σύνταξη των χαρτών, δεν
έκαναν λόγω κόστους τις απαραίτητες αυτοψίες και άλλες τεχνικές διαδικασίες και
είναι υποχρεωμένες να αντιμετωπίσουν διορθώνοντάς τα, οι δασικές υπηρεσίες.
- Δασικές εκτάσεις, κυρίως κρατικές, οι οποίες εκχερσώθηκαν και
καλλιεργούνται για λόγους επιβίωσης από βιοπαλαιστές, χωρίς κανένα τυπικό
νομιμοποιητικό στοιχείο, αλλά που είναι προφανής ο σκοπός (επιβίωση), της
αλλαγής χρήσης.
- Δασικές εκτάσεις, οι οποίες βόσκονται για πάνω από 40 - 50 χρόνια και
οι οποίες κινδυνεύουν να μην επιδοτηθούν ως βοσκότοποι, (αν δεν ενταχθούν στις
βοσκήσιμες γαίες), όπως μέχρι σήμερα και έτσι οι κτηνοτρόφοι να χάσουν τις
όποιες ενισχύσεις. Ανάλογα και Δασικές εκτάσεις που επιδοτούνταν ως γεωργικές
καλλιέργειες, με αποτέλεσμα βιοπαλαιστές αγρότες να κινδυνεύουν να στερηθούν
αγροτικό εισόδημα, αλλά ακόμη και να τους απαιτηθεί η επιστροφή των κάθε είδους
ενισχύσεων – επιδοτήσεων, που έλαβαν στο παρελθόν.
Στα παραπάνω προβλήματα, έρχονται να
προστεθούν.
1.Τα νέα τσουχτερά χαράτσια, ύψους 300 - 4000 ευρώ, δηλαδή το κόστος
που καλούνται να πληρώσουν λαϊκά στρώματα, για αντιρρήσεις σχετικά με το
χαρακτήρα των εκτάσεων, καθώς και την αμοιβή ιδιώτη δασολόγου, δικηγόρου,
μηχανικού, τοπογραφικά κλπ., είναι απαγορευτικά για χιλιάδες εργαζομένους και
βιοπαλαιστές αγρότες, που δεν έχουν αποταμιεύσεις, αλλά μόνο χρέη που δεν
μπορούν να πληρώσουν.
2.Οι ασφυκτικές προθεσμίες για την υποβολή των αντιρρήσεων, λόγω
οικονομικών δυσκολιών, της μετανάστευσης και της πανδημίας, είναι πολύ μικρο
χρονικό διάστημα για να προλάβουν οι ενδιαφερόμενοι να ασκήσουν αντιρρήσεις.
Ήδη υπάρχει πρόβλημα και από τις προηγούμενες αντιρρήσεις αφού έχει λήξει ο
χρόνος που έδινε δικαίωμα άσκησης αντιρρήσεων και υπάρχουν χιλιάδες αιτήματα
για να δοθεί εκ νέου δικαίωμα άσκησης αντιρρήσεων και για τις παλιές
αναρτήσεις.
3. Η τεράστια υποστελέχωση της Δασικής υπηρεσίας στην οποία είναι κενό
το 60% των αναγκαίων οργανικών θέσεων επιστημονικού προσωπικοί και οι
ασφυκτικές προθεσμίες προετοιμασίας φακέλων και εξέτασης των αντιρρήσεων,
δημιουργούν εξοντωτικές εργασιακές συνθήκες και οι αρμόδιοι υπάλληλοι έχουν
φτάσει σε απόγνωση, καταφεύγουν ακόμη και σε ψυχιάτρους. Είναι χαρακτηριστικό
ότι πχ στο νομό Μαγνησίας έχουν κατατεθεί 10.000 αντιρρήσεις που πρέπει να
εξεταστούν από τους 3 Δασολόγους του τμήματος Χαρτογραφήσεων της Διεύθυνσης
Δασών Μαγνησίας. Η ύπαρξη 3ων Δασολόγων σε τμήμα Χαρτογραφήσεων μιας Διεύθυνσης
Δασών ενός Νομού, είναι από τα πιο σπάνια φαινόμενα στελέχωσης στις Διευθύνσεις
Δασών σε όλη την Ελλάδα.
4. Η κυβέρνηση αντί να αντιμετωπίσει την κατάσταση (καθυστερήσεις,
σφάλματα, αντιρρήσεις κλπ,) με άμεσες προσλήψεις και επίλυση των προβλημάτων που
αναδείχθηκαν, προσπαθεί να ρίξει, μέσω κυβερνητικών και περιφερειακών στελεχών
της, την ευθύνη, στους δασικούς υπάλληλους οι οποίοι εφαρμόζουν τους νόμους που
έχουν ψηφίσει τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ.
5. Η σύνθεση της τριμελούς επιτροπής εξέτασης των αντιρρήσεων, 2
ιδιώτες (Νομικός, Μηχανικός) και 1 δημόσιος υπάλληλος (Δασολόγος) με πρόεδρο
τον ιδιώτη, (με βάση το προηγούμενο πλαίσιο η επιτροπή αποτελούνταν από 2
δημόσιους υπαλλήλους και 1 ιδιώτη, με πρόεδρο το Δασολόγο δημόσιο υπάλληλο) δημιουργεί
υποψίες για πλημμελή προστασία της κρατικής δασικής περιουσίας.
Θυμίζουμε ότι
υπάρχει δέσμευση της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ και της προηγούμενης του
ΣΥΡΙΖΑ προς την τρόικα και την ΕΕ για ολοκλήρωση της διαδικασίας το 2021.
Τα προβλήματα
αυτά, που για άλλη μια φορά αναδείχθηκαν, οδηγούν ήδη σε αγροτικές
κινητοποιήσεις που είναι σε εξέλιξη όπως πχ πρόσφατα από την Ομοσπονδία
Αγροτικών Συλλόγων Χανίων, κατά τις οποίες κτηνοτρόφοι και αγρότες με τρακτέρ
και αγροτικά μηχανήματα διαδηλώνουν έξω από Δ/νσεις Δασών, Περιφέρειες και
Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
Αυτά είναι τα
αποτελέσματα της αστικής πολιτικής στη γη και τη χρήσης της, που στόχο έχει την
εξασφάλιση “καθαρού τοπίου” ώστε να αποτελέσει η γη, κερδοφόρα διέξοδο στα
συσσωρευμένα κεφάλαια και στα κάθε φορά επενδυτικά σχέδια των μονοπωλιακών
ομίλων στον τομέα, που σήμερα, στο πλαίσιο της ”πράσινης” οικονομίας και του
“πράσινου” new deal, ονομάζονται ΑΠΕ (ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά),
τουριστικές επιχειρήσεις και τουριστικά χωριά, ιδιωτική πολεοδόμηση κλπ, καθώς
και τη συγκέντρωση της γης σε λίγα επιχειρηματικά χέρια.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός με βάση
τα παραπάνω, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
1. Το κράτος με
δική του ευθύνη να αντιμετωπίσει όλες τις κατηγορίες προβλημάτων που προκύπτουν
και χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση στα λαϊκά στρώματα για τις αντιρρήσεις
(παράβολα κλπ);
2. Να ληφθούν όλα
τα απαραίτητα μέτρα για να παραταθεί η προθεσμία άσκησης αντιρρήσεων δωρεάν για
μεγάλο χρονικό διάστημα, σε όλες τις περιοχές που αναρτήθηκαν Δασικοί χάρτες
και να δοθεί ανάλογο δικαίωμα και για τις παλιές αναρτήσεις;
3. Να μην
επιστραφούν ενισχύσεις που έλαβαν μικρομεσαίοι, βιοπαλαιστές αγροτοκτηνοτρόφοι,
επειδή οι εκτάσεις που βοσκούν δεν εντάχθηκαν – και πρέπει να ενταχθούν – στις
βοσκήσιμες γαίες, καθώς και βιοπαλαιστές αγρότες που παίρνουν ενισχύσεις,
καλλιεργώντας γεωργικές εκτάσεις που χαρακτηρίζονται στους χάρτες ως δασικές.
4. Να μη
χρησιμοποιηθούν οι δασικοί χάρτες και γενικότερα η δασική πολιτική και η
πολιτική γης, ως εργαλείο ομηρίας των λαϊκών στρωμάτων και επιτάχυνσης των
κερδοφόρων επενδυτικών σχεδίων των ομίλων;
5. Να προσληφθεί
άμεσα το αναγκαίο μόνιμο επιστημονικό προσωπικό, και να εξασφαλισθούν τα
απαραίτητα μέσα και πόροι στις κρατικές Δασικές υπηρεσίες για να ολοκληρωθούν
οι απαραίτητες διαδικασίες για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων;
6. Να μην
αναγνωρισθούν και στους Δασικούς χάρτες οι καταπατήσεις μεγαλοαγροτών,
μεγαλοκτηνοτρόφων, μεγαλοξενοδόχων, μεγαλοκατασκευαστών;
7. Να δοθεί η
δυνατότητα χρήσης των δασικών εκτάσεων που κατά το παρελθόν εκχερσώθηκαν και
καλλιεργούνται για λόγους επιβίωσης, από βιοπαλαιστές αγρότες, χωρίς κανένα
τυπικό νομιμοποιητικό στοιχείο της αλλαγής χρήσης;
Οι Βουλευτές
Μανωλάκου Διαμάντω
Καραθανασόπουλος Νίκος
Κομνηνάκα Μαρία
Λαμπρούλης Γιώργος
Στολτίδης Λεωνίδας
Συντυχάκης Μανώλης